Mindig is nagy tisztelettel viseltettem a Blind Myself iránt, mert az idén 20 éves zenekar sosem arról volt híres, hogy a trendeket követné. Ezek a srácok mindig keresték a lehetőségeket, hogy valami újszerűt, valami nem megszokottat produkáljanak.
Annyira komolyan vették a dolgokat, hogy 1999-ben például fogták magukat, és meg sem álltak New York-ig, hogy végre megmutassák magukat a nemzetközi színtéren is. Végül 4 évet töltöttek kint, és bár nem lettek az MTV sztárjai, de csak összehoztak egy amerikai klubturnét, és nem minden zenekar mondhatja el magáról, hogy fellépett a legendás CBGB-ben.
Apropó fellépések: a Blind Myself koncertjeit mindenkinek melegen ajánlom, mert bár láttam már kismillió metalbandát élőben, de nagyon kevés ennyire meggyőző és energikus koncertbanda van jelenleg nem csak itthon, hanem az egész világon. Már az első alkalommal is, a 2011-es VOLT Fesztiválon hátast dobtam tőlük, pedig akkor talán még csak a gigasláger Lost in Time-ot ismertem tőlük.
A most tárgyalt lemez is formabontó módon, 4 részletben jelent meg 2012 és 2014 között, 3-3 dalonként, ingyenesen, és minden egyes dalhoz készült ilyen-olyan hivatalos videoklip (pl. a Maradék-ban Kulka János vendégszerepel, a Mindenki un valakit-ben pedig Mészáros Dóri, szóval fiúk, lányok, mindenki talál magának látnivalót).
A zene sokat "lágyult" a korábbi idők extrém megközelítéséhez képest, így könnyebben emészthető a végeredmény, több a dallamos ének, de ez jelen esetben nem gond, mert a témák emlékezetesek, az összkép ütős, és ez a lényeg.
Az ilyen stílusú lemezekkel az a bajom általában, hogy pár tényleg nagyon jó dal mellett 10 töltelékszám kerül fel az albumra, és nagyjából párhónapnyi hallgatás után ellaposodik a lemez. A Négyszögöl (ami egyébként 3,6 négyzetmétert tesz ki, mivelhogy egy területi mértékegység) esetében ez nem igaz, minden dalnak megvan a markáns karaktere, és a színvonal végig egyenletes, egymás után jönnek a jobbnál jobb nóták, sosem válik unalmassá a lemez.
A másik nagy pozitívuma az albumnak a szöveg, ami végig magyar. Bár a Blind Myself a pályafutása első felében csak angolul szólalt meg, a magyar nyelvű dalszövegei hihetetlenül jól meg vannak fogalmazva. Emellett Ady Endre (Az igazi szó), Radnóti Miklós (Két karodban) és József Attila (Tudod, hogy nincs bocsánat) verseit is egy az egyben felhasználták, de nem túlzok, amikor azt mondom, hogy Tóth Gergőnek nem kell szégyenkeznie a dalszövegeivel a fenti illusztris társaságban sem.
A személyes kedvencem (bár ennek a szövegét pont egy másik Gergő, Édes Gergő írta) a Veszélyes hulladék című dal (videoklip Fásy Ádámmal!), ami rendkívül éleslátóan festi le a magyar társadalom mélyén érlelődő-fortyogó-izzó tengermély fertőt, ami a magyar közállapotok és a magyar politikai elit tevékenységének egyáltalán nem veszélytelen mellékterméke.
A szeméttenger alján
Csupa érdektelenség
Veszélytelennek tűnő
Veszélyes hulladék
Nem működnek az észérvek, közöny van, érdektelenség van, betemetetlen árkok vannak, ebből erjed az a veszélyes hulladék, ami mindannyiunkra veszélyes lesz, ha eléri a kritikus tömeget:
Vigyázz most magadra
A melléktermék mindig rád rohad
Szóval a Négyszögöl egy izgalmas lemez Magyarország egyik legkreatívabb metalbandájától, mindenkinek jó szívvel ajánlom! Alább a teljes lemez, videoklipek sorozataként.